Webinarium dla nauczycieli „Temat lekcji: moja tożsamość”

W dniach 18, 22 i 23 kwietnia br. przeprowadziliśmy pierwsze webinarium dla nauczycieli pt. „Temat lekcji: moja tożsamość”. Było to pierwsze tego typu spotkanie w ramach projektu „Polskość – dziesięć wieków definiowania narodu”, finansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Szkolenie odbyło się pod patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Czy można mówić polskiej tożsamości w średniowieczu? Jak wyglądała walka o tożsamość narodową w drugiej połowie XIX wieku? Jak mówić o tożsamości polskiej przez pryzmat tożsamości lokalnej? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi poznali uczestnicy trzydniowego szkolenia, które odbyło się w formie online za pośrednictwem platformy Zoom. Nie zabrakło także informacji o samym projekcie „Polskość – dziesięć wieków definiowania narodu”, które przybliżył pierwszego dnia szkolenia jego kierownik, Michał Gniadek-Zieliński.
Dziękujemy nauczycielom za liczny udział w webinarium i zapraszamy do udziału w naszych kolejnych inicjatywach.
Szkolenie obejmowało sześć jednostek zajęciowych:
- Michał Gniadek-Zieliński, UW/IDMN – Polska – czy Polska „Piastów” – czy można mówić o tożsamości polskiej w średniowieczu
- Prof. Jolanta Sikorska-Kulesza, UW – Powstanie styczniowe a tożsamości mieszkańców ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej
- Prof. Piotr Ugniewski, UW – „Co Francuz wymyśli to Polak polubi” – sprawa tożsamości i pogoni za „postępem”
- Łukasz Linowski, IDMN – Tożsamość polska opowiedziana na nowo
- Prof. Jolanta Choińska-Mika, UW – Polska tożsamość zapisana w sarmatyzmie
- Jacek Rutkowski, WMODN – Tożsamość lokalna – jak mówić o tożsamości polskiej wykorzystując tożsamość lokalną